Lietuvos mediatorių rūmų narių patirtys minint Tarptautinę mediacijos dieną

Daugelyje pasaulio valstybių trečiąjį spalio ketvirtadienį minima Tarptautinė mediacijos diena. Šiemet mediatoriai profesinę šventę pažymėjo spalio 24 dieną. Minint šią dieną Lietuvos mediatorių rūmų mediatorė, sveikatos teisės atstovė Laima Jurytė-Zakarauskienė dalijasi savo įžvalgomis apie mediaciją sveikatos sistemoje. Ji džiaugiasi „tapusi mediatorių bendruomenės dalimi, nes mediacija – profesionalaus darbo pagrindas įvairiose profesinėse srityse“. 

Laima Jurytė-Zakarauskienė įsitikinusi, kad „mediacija yra apie savanoriškumą, laivę rinktis ir nuspręsti“. Studijuodama Mykolo Romerio universitete Sveikatos teisės magistratūros studijas įgijo žinių apie mediaciją, kurios paskatino Laimą jas takyti savo darbe, dirbant direktore Telšių rajono pirminės sveikatos priežiūros centre.

 „Įgijau Mediatoriaus kvalifikaciją. Mykolo Romerio universiteto Teisės mokyklos profesorė, CEDR akredituota mediatorė Agnė Tvaronavičienė paskaitų metu pateikė tokias žinias, kurios suteikė didelę svarbą mano profesiniame gyvenime. Mediaciją tada suvokiau, kaip būdą spręsti konfliktą taip, kaip geriausia šalims. Argi ne to mums visiems reikia?“ – klausia mediatorė.

Mediacija – taikus ginčų sprendimo būdas, kurio metu mediatorius su ginčo šalimis ir jų atstovais gali bendrauti neformaliai, tačiau užtikrinant pokalbių konfidencialumą. Sveikatos sistemoje neretai išgirstame pacientų nusiskundimų dėl įvairių situacijų. Pasaulinės medicinos darbuotojų dienos, proga LMR narys, advokatas ir mediatorius Egidijus Langys atskleidė mediacijos svarbą ir ypatingą jos naudą sprendžiant sveikatos srities ginčus (straipsnį rasite čia).

Laima Jurytė-Zakarauskienė nuogąstauja, jog „Deja, mediacija dar nėra tiek plačiai žinoma visuomenėje, kad jos svarba būtų pakankamai įvertinta sveikatos srityje.  Dažnai žodis „mediacija“ tapatinamas su „meditacija“, nors tai toli gražu nėra tas pats. Man, kaip sveikatos sistemos atstovei mediacija yra priemonė, kuri padeda profesionaliai pažvelgti į problemines situacijas. Dažniausiai tarp paciento ir darbuotojo, mediko.”

„Visi turime baimę klysti, dėl to labai nerimaujame. Medicinos įstaigų darbuotojai, medikai yra bendruomenė, kuriai dėl jiems tenkančios profesinės pareigos užkraunama ypatingai didelė atsakomybė, jie negali daryti klaidų, tačiau realybėje visko nutinka. Esu tikra, kad nėra nei vieno mediko, sveikatos srities darbuotojo, kuris darytų klaidas tyčia, sąmoningai suprasdamas, jog ją daro. Pacientai tuo tarpu, kilus problemai dėl sveikatos priežiūros paslaugų, linkę iškart rašyti skundus, piktintis ir pan.  Dažniausiai taip nutinka dėl to, kad jie jaučiasi besąlygiškai teisūs. Mediacija yra priemonė, kurios pagalba šalys gali kalbėtis ir bendromis pastangomis pirmiausia geriau suprasti situaciją, o vėliau pasiekti abi puses tenkinantį susitarimą“.

Sveikatos sistemoje ypatingai svarbi teikiamos paslaugos kokybė.  Mediatorės manymu „Tai, ką pacientas pasako mediacijos metu apie suteiktą paslaugą, gali būti puiki informacija įstaigos veiklos gerinimui. Konfliktai nebūtinai yra tokie sudėtingi, kaip gali atrodyti pradžioje. Dažnai tai būna konfliktinės situacijos, kurios priveda prie didelių nepasitenkinimų, žeminimo, menkinimo, nes šalys nesijaučia išgirstos, neturi galimybės pasidalinti išgyvenimais, gauti išsamią informaciją kas nutiko ir kodėl. Sėkmingu atveju mediacijos dėka šalys gali rasti susitarimus. Pacientas pasijaučia geriau, nes jam buvo suteikta galimybė išsisakyti, jis jaučiasi išklausytas, jis tiki, kad jo pastebėta ar patirta problema yra sprendžiama ir imamasi priemonių, kad panašios situacijos nesikartotų. Gydymo įstaiga gali įgyti ypač vertingos informacijos apie teikiamas paslaugas, taip pat išspręsti problemą, kurios dėka pagerės paslaugų teikimo kokybė.“

„Mediacija sveikatos įstaigose taikoma ne tik  žalos padarymo atveju. Labai dažnos problemos, kurias pastebiu yra dėl paslaugų organizavimo, etikos, bendravimo kultūros ir pan. Jas ypač svarbu ir abipusiai naudinga spręsti laiku, kuo anksčiau.  Dėmesingumas sveikatos sistemoje – privalumas. Mediaciją sveikatos sistemoje matau kaip dėmesingumo medikui ir pacientui skatinimo priemonę. Pacientui taip pat labai svarbu žinoti apie mediacijos naudą, apie galimybę rinktis šį taikų ginčų sprendimo būdą vos susidarius konfliktinei situacijai.“ – yra įsitikinusi pašnekovė.

„Tarp kolegų pasidomėjus apie mediacijos taikymą savo atstovaujamoje sveikatos įstaigoje suprantu, kad mediacija taikoma itin retai. Tarptautinės mediacijos dienos proga kviečiu ir labai raginu medicinos įstaigas pasidomėti mediacija, jos taikymo galimybėmis įstaigoje sprendžiant problemas tarp darbuotojų arba pacientų ir darbuotojų. Tai būdas mokytis kalbėti ir susikalbėti mediatoriaus pagalba. Kviečiu medikus, įstaigų vadovus ir kitus medicinos įstaigos darbuotojus dalyvauti kvalifikacijos kėlimo kursuose šia tema, o susipažinus šias žinias taikyti praktikoje. Taip galime padėti savo aplinkoje išvengti bereikalingų konfliktų, įtampų. Svarbu pastebėti, kad įvykus situacijai, kuri tikėtina gali virsti teisminiu procesu, pavyzdžiui žalos atliginimo ir kitais svarbiais atvejais, mediacija gali būti greitesnis, patogesnis ir mažiau emocinės įtampos keliantis problemos sprendimo būdas. Mediacijoje nėra galimybės išvengti atsakomybės už padarytas klaidas, bet yra galimybė spręsti, tartis, atsiprašyti ir susitarti. Pasiūlyti iškilusias problemas spręsti taikiai, nėra silpnumo ženklas, priešingai tai atsakingas žingsnis siekiant išsiaiškinti tikrąsias problemos priežastis, imtis priemonių išvengti panašių situacijų ateityje, užtikrinti teikiamų paslaugų kokybę ir, gailiausiai, priimti abipusiai naudingus sprendimus.“ – įsitikinusi mediatorė, sveikatos teisės atstovė Laima Jurytė-Zakarauskienė.

Prie Lietuvos mediatorių rūmų Klaipėdos regiono komiteto narių dėka gimusios inciatyvos dalintis LMR narių patirtimis prisidėjo ir mediatorė, teisininkė  Kristina Martinkienė, ji mediacija susidomėjo prieš 20 metų. Kaip teigia Kristina, „tuomet kai net patys teisininkai šio ypatingai svarbaus teisinio instituto nelaikė rimtu. Ir tik atsakingų, atkaklių mediacijos korifėjų, Lietuvos mediatorių rūmų steigėjų ir jų narių, nuoširdžiai praktikuojančių mediatorių dėka, šiandien mediacija turi pripažinimą visuomenėje.“.

Mediatorė džiaugiasi galėjusi išbandyti mediacijos galią ir veiksmingumą baudžiamojoje justicijoje, eilę metų dirbdama mediatore Probacijos tarnyboje. „Pastaruoju metu medijuodama šeimos konfliktus nuolat gilinau savo žinias, motyvuoju šalis atsižvelgti į savo emocinę gerovę. Kai tėvai ima bendrauti konstruktyviai, vaikai perima jų bendravimo modelį ir jį taiko įvairiose savo pačių gyvenimiškose situacijose: mokykloje, bendraudami su bičiuliais, mokytojais, treneriais, giminaičiais. Kristina Martinkienė ypatingai džiaugiasi, „užsimezgusia bendryste su kolegomis, atrodo, kad tikrai kalbamės ta pačia kalba. Linkiu, kad mediatorių gretos kokybiškai gausėtų, o naujiesiems kolegoms visada bus ištiesta pagalbos ranka.“