Mediatoriai moksleiviams siekia parodyti, kad mokyklose kylančius konfliktus galima spręsti taikiai, remiantis mediacijos principais: savanorišku dalyvavimu, konfidencialumu ir nešališko asmens tarpininkavimu. Anot vienos iš projekto organizatorių, mediatorės Vidmantės Bartašienės „mokyklos bendruomenės narių tarpe nuolat kertasi skirtingi interesai, todėl šioje terpėje konfliktų rizika itin didelė“.
„Mokykloje konfliktai kyla dėl kartų skirtumų tarp mokinių ir tam tikrą gyvenimo patirtį turinčių mokytojų. Taip pat mokytojų ir neretai skirtingus interesus turinčios administracijos atstovų, tarp mokytojų, kaip bendradarbių, ir, žinoma, už savo vaikus atsakingų tėvų bei mokytojų“, – kalbėjo V. Bartašienė.
Siekdamos ugdyti taikią mokyklos kultūrą, prie projekto prisijungė 8 mokyklos iš įvairių Lietuvos regionų: Kaišiadorių rajono Žiežmarių gimnazija, Klaipėdos „Varpo“ gimnazija, Kauno Veršvų gimnazija, Šakių rajono Kudirkos Naumiesčio Vinco Kudirkos gimnazija, Druskininkų „Atgimimo“ mokykla, Kazlų Rūdos savivaldybės Plutiškių gimnazija, Radviliškio rajono Baisogalos gimnazija ir Karmėlavos Balio Buračo gimnazija. Projekto metu kiekvienoje šių mokyklų buvo apmokyti du suaugę koordinatoriai (mokytojai, socialiniai pedagogai, mokyklos psichologai ar kiti darbuotojai) ir ne mažiau nei 4 jaunieji mediatoriai – moksleiviai.
Kitoks požiūris į konfliktą
V. Bartašienės teigimu, svarbiausia projekto nešama žinutė – konfliktas nėra pats savaime blogis, netinkami gali būti tik pasirenkami jo sprendimo būdai. Nuo 2022 m. gegužės mėnesio vykdomo projekto metu jo dalyviai įgijo ne tik teorinių žinių, bet turėjo galimybę sustiprinti ir praktinius konflikto sprendimo įgūdžius.
„Rengėme mediacijos simuliacijas, kurių metu vieni vaidino konfliktuojančias puses, o kiti išbandė mediatoriaus vaidmenį“, – apie didelio dalyvių aktyvumo sulaukusią veiklą dalijosi V. Bartašienė.
Lietuvos mediatorių rūmų narės nuomone, neretai kilus ginčui paaugliai nepriima suaugusiųjų pagalbos ir patarimų, todėl labai svarbu, kad patys mokiniai gebėtų padėti savo bendraamžiams. „Mokinys jaučiasi daug geriau, kai sprendžiant konfliktą jis gali bendrauti kartu su bendraamžiu, kuris turi panašų požiūrį ir kuriam artimos tos pačios problemos“, – teigė mediatorė.
Projekto „Jaunieji mediatoriai“ sumanytojai tiki, kad bendraamžių mediacija ne tik padeda spręsti momentinius konfliktus, bet gali sumažinti vis dar gajas smurto, patyčių, apkalbų ir nusikalstamų gaujų problemas. Tam pritaria ir aktyviai mokyklinę mediaciją palaikanti Lietuvos mediatorių rūmų pirmininkė Odeta Intė. Ji įsitikinusi, kad šalia tradicinių disciplinų, ugdymo programoje privalo atsirasti konstruktyvaus konfliktų sprendimo dalykas.
„Esu įsitikinusi, kad, dar ankstyvame amžiuje pradėjus vaikus pažindinti su taikia konfliktų sprendimo kultūra, Lietuvoje patyčių skaičius mokyklose tikrai būtų ženkliai mažesnis“, – kalbėjo O. Intė.
Ilgametę patirtį turinti mediatorė konfliktą palygino su liga, kai norint surasti tinkamą vaistą, reikia nustatyti ligos priežastį, lygiai taip pat būtina išsiaiškinti tikrąją konflikto priežastį. „Jeigu mes vaiko neišklausysime, jeigu neskirsime pakankamai dėmesio ir pastangų sužinoti ir suprasti, kas vyksta vaiko viduje, natūralu, kad agresyvaus elgesio priežasčių taip ir nesuprasime. Nėra piliulės, kurią davus vaikui kitą dieną į mokyklą jis ateitų vėl besišypsantis“, – įsitikinusi mediatorė O. Intė.
Projekte ir mokytojų streiko aidai
Nuo 2023 m. rugsėjo mėnesio vykstančio mokytojų streiko akivaizdoje Lietuvos mediatorių rūmai jau kėlė klausimą, ar tikrai buvo išnaudotos visos galimybės susitarti taikiai. Darbo teisės specialisto Romo Turonio teigimu, ginčą galima spręsti ir kitaip.
„Organizuoti ir dalyvauti streike yra visų darbuotojų teisė. Tai labai stiprus ginklas darbuotojų rankose. Tačiau tai ultima ratio (kraštutinė priemonė). Darbo kodekse yra numatytos ir kitos priemonės rasti bendrą sprendimą. Tai gali būti ir taikinimo komisija, ir arbitražas, be to, kolektyvinį ginčą galima išspręsti pasitelkus tarpininką – mediatorių, kuris padėtų ginčo šalims rasti taikų sprendimą“, – kalbėjo R. Turonis.
Mediatorės V. Bartašienės nuomone, mokytojų streiko situacijos sprendimas mediacijos būdu būtų labai geras pavyzdys patiems mokiniams, kad konfliktus galima išspręsti ne kariaujant, bet ir derybų būdu, randant bendradarbiavimo galimybių.
„Mano nuomone, ieškodami taikių sprendimų suaugusieji savo pavyzdžiu užkrėstų vaikus atsižvelgti tiek į savo, tiek ir į kito poreikius ir parodytų, jog sutelkiant pastangas suderinami gali būti net ir skirtingi interesai“, – mintimis dalijosi V. Bartašienė.
Tikslas – sąmoninga ir taikesnė ateities karta
Pagrindinis „Jaunųjų mediatorių” projekto tikslas – pilietiška, atsakinga, sąžininga ir teisinga ateities karta, gebanti kurti geresnę Lietuvą. „Kas daugiau, jeigu ne emociškai brandūs žmonės galėtų būti mūsų laukiama ateitis, mūsų laukiama visuomenė, kuri ateis po mūsų“, – apie jaunų žmonių įsitraukimą į mokyklos, vietos bendruomenės ir visuomenės gyvenimą kalbėjo projekto organizatorė V. Bartašienė.
Mediatorės teigimu, būtent dėl to projekto metu buvo skiriamas ypatingas dėmesys emocinio raštingumo kėlimui, kalbėta apie aktyvaus pilietiškumo svarbą. „Iškilęs konfliktas dažnai veikia kaip padidinamasis stiklas, parodantis kaip gebame atskleisti savo, pamatyti kito bei derinti skirtingus interesus, todėl itin svarbu, kad jauni žmonės turėtų šiuos įgūdžius. Siekiame ugdyti įgūdį konfliktus spręsti bendradarbiaujant, auginti jauną ir pilietišką asmenybę, gebančią darniai gyventi visuomenėje”, – kalbėjo V. Bartašienė.
Projekto „Jaunieji mediatoriai“ organizatoriai tikisi, kad projekto metu parengta jaunųjų mediatorių komanda taikys bendraamžių mediaciją savo mokykloje, o koordinatoriai ne tik padės mokiniams, bet ir mėgins taikiai spręsti darbo ginčus, kylančius tarp suaugusiųjų.
„LMR Mediacijos savaitės 2023“ renginiai
Besidominčius mediacijos taikymu ugdymo įstaigose apie tai daugiau išgirsti kviečiame spalio 18 d., „Mediacijos ugdymo įstaigose dienos“ metu. Trečioji „LMR Mediacijos savaitės 2023“ renginių ciklo diena bus skirta apžvelgti konfliktų ugdymo įstaigose ypatumus, aptarti mediacijos taikymo galimybes bei populiarinti mediacijos taikymą mokyklose.
Jos metu pranešimus apie mediacijos taikymo galimybes ugdymo įstaigose pristatys akredituota mediatorė, ITC „Mediacijos mokyklos” valdybos pirmininkė Tetiana Bilyk (Ukraina), psichologė, LMR narė, Mykolo Romerio universiteto profesorė Dr. Jolanta Sondaitė, Lietuvos mediatorių rūmų pirmininkė, VšĮ „Biuras Pactum“ vadovė Odeta Intė, VšĮ Mediacijos ir edukacijos centro „Mediare“ vadovė Jolanta Tupko-Mazur, Vilniaus Simono Konarskio gimnazijos direktorius Valerijus Jaglinski bei Mediacijos ir teisinių paslaugų centro mediatorė, Asmenybės brandos centro psichologė Ieva Lingienė. „Mediacijos ugdymo įstaigose dieną“ moderuos LMR narė Vidmantė Bartašienė ir LMR tarybos narys Gintautas Jonikas.
Renginio programa:
Registracija į Mediacijos ugdymo įstaigose dieną: https://forms.gle/xwjZUDdXA1S8k8jw6
Mediacijos ir teisinių paslaugų centras kartu su partneriu Asmenybės brandos centru įgyvendina Aktyvių piliečių fondo finansuojamą projektą „Jaunieji mediatoriai“.